Czytelnia

Agnieszka Lee

tel. 881 400 888
Umów się online

Neutralizacja zakwaszenia

Przewodzenie impulsów nerwowych wzdłuż licznych połączeń neuronowych może zostać zakłócone przez różnorodne czynniki środowiska wewnętrznego oraz substancje modyfikujące ich poziom i aktywność (np. środki dopingowe).

Powstające np. w trakcie krótkiej i intensywnej pracy mięśniowej kwas pirogronowy i mlekowy oraz narastające steżenie ustrojowe dwutlenku węgla prowadzą do przesunięcia równowagi chemicznej ustroju w kierunku kwasicy metabolicznej lub oddechowej. Wspólną konsekwencją tych procesów jest wzrost steżenia jonów wodorowych (określany przez wartość pH). Do nadmiernego zakwaszenia ustroju dochodzi podczas intensywnych wysiłków o charakterze beztlenowym, gdzie istnieje konieczność wyzwalania dużej siły skurczu w krótkim czasie. Silna produkcja kwasu mlekowego zaczyna narastać mniej więcej w 20s intensywnego wysiłku i utrzymuje się do ok. 120s, po czym powoli obniża się. Z problemem nadmiernego zakwaszenia mieśni mamy do czynienia przede wszystkim w takich dyscyplinach jak biegi lekkoatletyczne 400-800m, czy pływanie na dystansie 100-200m. Silny wzrost koncentracji kwasu mlekowego jest zjawiskiem niekorzystnym, gdyż utrudnia lub uniemożliwia kontynuację wysiłku oraz sygnalizuje konieczność zaprzestania pracy. Spowodowane jest to, między innymi tym, że powstający w trakcie wysiłku kwas mlekowy wypiera z połączeń między nerwami i mięśniami przekaźnik – Acetylocholinę, a także hamuje działanie jonów wapnia na proces kurczenia się włókien mięśniowych. W efekcie dochodzi do upośledzenia funkcji aparatu kurczliwego. Blokada przewodnictwa nerwowo-mięśniowego przez kwas mlekowy oraz powstające uczucie zmęczenia i sztywność mięśni zapobiegają wyczerpaniu rezerw węglowdanowych ustroju, które potrzebne są nie tylko do energetyki skurczu mieśni, ale także do pracy układu nerwowego.

W warunkach silnego wzrostu jonów wodorowych w ustroju załączane są specjalne mechanizmy odkwaszające nazywane układami buforującymi. Związki buforowe mają zdolność łatwego wiązania nadmiaru jonów wodorowych i przywracania prawidłowej wartości pH. Rolę buforującą w organizmie pełnią, między innymi kwas węglowy, hemoglobina, białka. Istotną rolę w procesie kontroli pH mogą pełnić także inne związki takie jak: kreatyna, czy dwuwęglan sodu, stąd dodatkowa suplementacja tymi związkami jest wskazana w dyscyplinach sportowych, gdzie wykonywane wysiłki fizyczne wiążą się z silnymi zaburzeniami w gospodarce kwasowo-zasadowej.

Kreatyna – zaliczana jest do kluczowych związków o działaniu buforującym, gdyż posiada silne działanie alkalizujące, a także zabezpiecza przed nadmiernym wytwarzaniem kwasu mlekowego. W celu wzmocnienia efektu buforującego kreatyna powinna być podawana w formie estru najlepiej w połączeniu z innymi związkami o działaniu odkwaszającym (guanidynopropionian, beta-alanina, norwalina). Wspomniane składniki zawarte są, między innymi w popularnych na rynku stackach kreatynowych. W celach buforujących kreatynę najlepiej podawać przed i po wysiłku

Dwuwęglan sodu – to sól o działaniu alkalizującym. Odpowiada za neutralizowanie kwasów powstających, na skutek metabolizmu wysiłkowego. Celem podawania dwuwęglanu sodu jest zwiększenie rezerwy alkalicznej ustroju, co pozwala na szybsze usuwanie nadmiaru jonów wodorowych z komórek mięśniowych, ograniczenie stopnia zakwaszenia i opóźnienie procesu zmęczenia. W celach alkalizujących dwuwęglan sodu podaje się na dwie godziny przed wysiłkiem w ilości 300mg na kilogram masy ciała, ze znaczną ilością wody. Czas trwania sesji treningowej o dużej intensywności nie powinien być krótszy niż 30 sekund, ale nie dłuższy niż 5 minut, bowiem w tych warunkach najintensywniej kumuluje się kwas mlekowy. Suplement można podawać w formie sody oczyszczanej, jednakże spożycie jej w znacznych ilościach może spowodować zaburzenia gastryczne. Suplement zaleca się przyjmować w postaci specjalnych kapsułek żelatynowych. W ramach czynnika alkalizującego można stosować także cytrynian sodu, który wywołuje mniejszy dyskomfort przewodu pokarmowego, dlatego jest bardziej przydatny niż dwuwęglan sodu.

autor: dr Dariusz Szukała

źródło: fitdietetyk.pl

Przeczytaj inne porady z tej kategorii

Komunikacja nerwowo mięśniowa

Jednym z czynników decydujących o sprawności i skuteczności wykonywanych ruchów jest prawidłowa współpraca nerwów i włókien mięśniowych.

czytaj więcej

Neutralizacja zakwaszenia

Przewodzenie impulsów nerwowych wzdłuż licznych połączeń neuronowych może zostać zakłócone przez różnorodne czynniki środowiska wewnętrznego oraz substancje modyfikujące ich poziom i aktywność (np. środki dopingowe).

czytaj więcej
Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe